יום ראשון, 14 בנובמבר 2010

ברז חכםאז איך אפשר שלא לדבר על ברזים חכמים

. במדינתו הקטנה והיבשה ברז חכם שייך לסוג המוצרים שחייבים אבל חייסים להתקין בכל בית. בניגוד למוצרים רבים אחרים עליהם אנו מרחיבים באתר בית חכם, ברזים חכמים, מחד וחסכוניים מנגד הינם מוצר שיש להבטיח את קיומו בכנסת של מדינת ישראל. אם נדלג על שלב הנתונים הסטטיסטיים ונעשה רגע בדק בית אצלנו, נגלה כי מרבית בני משפחתנו שוטפים ידיים ומצחצחים שיניים בזרם אימתני אשר יכול לשמש כאמצעי נגד הפגנות. שטיפת כלים היא דוגמה נפלאה נוספת לבזבוז המים המשווע בביתנו. הרשו לי לחסוך מכם את הרצאה נוספת על חשיבות החסכון במים. במקום זה ברצוני להציג את הברז החכם, אשר יסייע לנו גם לחסוך קצת מים במערכת בית חכם.


אז איך למעשה עושים את זה? אחת הדרכים הבסיסיות להתקנת ברזים חסכוניים היא להתקין ברז מנוף במקום 2-3 ברזים בכיור. אופן השימוש הבסיסי בברז אחד הינו חסכוני יותר מאשר השימוש הבסיסי והאינטואיטיבי במערכת ברזים (תחשבו על זה). התקן האוסטרלי המחמיר, לדוגמה, מביא את בעלי הבתים לבקש מן המתקינים ברזים חכמים אשר עומדים בתקן החסכוני. אחת הדרכים הפשוטות ביותר ליצר ברז חכם וחסכוני הינה הגבלת ידית המנוף של הברז. הרי ידוע כי לא באמת צריך קצב זרימה של יותר מ-6 ליטרים בדקה על מנת לשטוף ידיים, ובכל זאת, מרבית הברזים הסטנדרטיים מגיעים לרמת בזבוז של 10 ואף 11 ליטרים לדקה! מרבית האנשים פותחים את ברז המנוף על מקסימום עוצמה ובכך מבזבזים מים רבים. פתרון פשוט במקרה זה הוא להגביל את הינף הידית ולגרום לה להקשות על המשתמש להעלות אותה כאשר הוא מגיע לעוצמה הנדרשת. אם המשתמש רוצה למלא דלי של מים הוא יתן עוד דחיפה קלה ויגרום בכך לברז לפעול במלוא עוצמתו. קיימות מערכות אשר מגבילות באופן אוטומטי את עוצמת הזרם ואינם משאירות מקום לשיקול דעתו של המשתמש בברז חכם. מערכת נוספת אשר נפוצה בעיקר במקומות ציבוריים ותורמת רבות לחסכון במים היא ברז תלוי החיישנים. במערכת הברזים מסוג זה קיים חיישן תנועה אשר מזהה האם מתרחשת תנועה מתחת לברז ובהתאם לכך זורמים המים. צורה זו של עבודה מבטיחה לנו כי לא נשאיר ברזים פתוחים.

בטיחות בברזים חכמים

מה זה בכלל אומר? ומה יכול להיות מסוכן בברז? התשובה היא כמובן – כוויות. קרה לנו, ולא פעם, שכמעט ונכוונו תוך כדי מקלחת או צחצוח שיניים. הדבר שבאמת ממקד את תשומת הלב על הנושא הבטיחותי הוא ילדינו החמודים אשר אנו חרדים לשלומם בעודם מתקלחים באמבטיה. ראשית ניתן לייצר מנגנון אשר מקשה על סיבוב מהיר של הידית לעבר המים החמים. הסיבה העיקרית, המפתיעה והכל כך לא נעימה לגרימת כוויות במקלחת (במיוחד בתים ישנים) היא לחץ המים המשתנה והמשותף בין הברזים בבית. אני יכול לדווח כי ברגע שנכנסים אצלנו למקלחת אסור לאף אחד בבית לצחצח שיניים ולבטח לא לשטוף כלים בכיור במטבח. פתיחה קלה של ברז המטבח מביא עימו צרחה איומה מחדר האמבטיה. התופעה הזו מתרחשת בשל ירידה פתאומית בלחץ המים. כאשר פותחים לדוגמה את המים הקרים בברז אחד של הבית, אז במידה והצינורות מחוברים, סביר להניח כי פתיחת הברז תקח את לחץ המים הקרים מברז האמבטיה ותשאיר לנו זרם צורב של מים רותחים. לא נעים נכון? אז מה אפשר לעשות? מערכת הבטיחות של הברזים מרגישה תוך שניות את הירידה בלחץ המים ומשאירה את האיזון הקיים בין המים החמים לקרים שיתר הברזים. אפשר גם לשלוט על הטמפרטורה המקסימלית של המים החמים – על מנת לא לקבל כוויה.


אז עכשיו כאשר קיימות מערכות מים חסכוניות ובטוחות. אין סיבה שלא להפוך את הבית לחכם יותר וחסכוני יותר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

שים לב: רק חברים בבלוג הזה יכולים לפרסם תגובה.